tisdag 11 december 2012

Jultraditioner och havregröt

I söndags sa vi hejdå till farmor och farfar och åkte sen på traditionsenligt julfika hos trillingarna tillsammans med övriga umegänget. 17 pers blev vi...2 fler än i fjol och till nästa år har vi hunnit bli minst två till :) Det var som alltid mycket trevligt. De större barnen röjde runt och Moa och Elsa tittade storögt på till ögonen föll ihop av trötthet. Vi vuxna åt gröt, skinkmacka och massor med gott fika och pratade om allt möjligt i flera timmar. Som sagt: riktig trevligt! Blev även en barnstol rikare. Trillingarna byter till framåtvända stolar till våren och då får vi ta över en av de bakåtvända stolarna de då inte behöver längre. Perfekt! Elsa fick också tinga en och vips har dom då bara en att sälja :)

Idag har Moa smakat gröt för första gången! Mild havregröt från Sempers var en succé och Moa tyckte restriktionen på ett kryddmått var riktigt fånig. Jag höll med och tyckte även att det var riktigt roligt att mata en glatt gapande fågelunge, så det kan hända att vi överskred kryddmåttet pyttepyttelite. Jag frågade vår BVC-sköterska (som jag tycker mycket bra om!) hur jag skulle introducera gröten på bästa sätt och fick svaret att börja med ett kryddmått och sen öka med ett kryddmått till för varje gång...men de andra i BVC-gruppen inte fått några direkta direktiv (iofs inte frågat heller) utan gett en hel smakportion första gången, så att hon nu fick pyttepyttelite mer än ett kryddmått är förhoppningsvis ingen katastrof.

Nu sover Moa (hon SOVER!!!) och jag inväntar besök av kollegan Anki. Ska bli trevligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar