torsdag 17 december 2015

Årssummering 2015

Har gjort denna någon gång förut, så jag gör den igen. Läs om ni orkar.

Gjorde du något 2015 som du aldrig gjort förut? Köpte hus

Genomdrev du någon stor förändring? Både att köpa och sen flytta till hus och att gå från ett barn till två räknas nog in här.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? Oh my. Lite snabbt räknade jag till 9 stycken och då har jag säkert glömt nån. Dessutom kan det hinna ramla in två till beroende på hur nära bf bebisarna tänker komma.

Vilket datum från år 2015 kommer du alltid att minnas?  Arvids födelsedag 19 mars såklart. Och 1 juni då vi fick huset. Och tyvärr också 30 januari av anledningen nedan.

Dog någon som stod dig nära? Ja. Min älskade mormor. Fy. Snart har det gått ett år och saknaden är fortfarande så närvarande och så stor.

Vilka länder besökte du? Jag höll mig fullt sysselsatt inom landets gränser.

Bästa köpet? Huset.

Gjorde någonting dig riktigt glad? Att föda fram Arvid. Ett enormt lyckorus kom över mig när han lades på mitt bröst och det höll i sig under de första dagarna hemma. Ända till halsflussen och mjölkstockningen från helvetet tog ner mig på jorden igen. 

Saknar du något under år 2015 som du vill ha år 2016? Sömn! Energi! Tid! 2015 har varit tufft. På många sätt. Underbart, men jobbigt.

Vad önskar du att du gjort mer? Träffat vänner och tränat. Och sovit. Åkt hem.

Vad önskar du att du gjort mindre? Fokuserat på hus och hem till den grad att jag känt att min mammaledighet inte går ut på Arvid och mig utan på att städa och planera middagar. Fick ett sammanbrott i höstas och har därefter skärpt till mig och hittat en bättre balans.

 Vad var din största framgång på jobbet 2015? Att jag lyckades slutföra mina uppgifter innan föräldraledigheten trots enorm trötthet, nedstämdhet och att jag var på gränsen till utmattad.

Största framgång på det privata planet? Att överleva som tvåbarnsmamma. Ingen liten grej det!

Största misstaget? Att jag inte åkte hem innan det var för sent. Men samtidigt minns jag istället mormor som hon var innan hon blev så svag och sjuk, så det är delade känslor. Jag var dessutom höggravid och nära utmattningsgränsen, så vem vet vad som hade hänt om jag hade åkt hem...

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Ledsnare. Tyvärr. Otroligt glad och lycklig för många saker förstås, men i år har det även funnits riktig sorg i mitt liv och det påverkar jämförelsen med tidigare år.

Vad gjorde du på din födelsedag 2015? Ingenting. Mormor hade dött fyra dagar tidigare, så jag var ledsen som aldrig förr. Jag var dessutom höggravid och trött och som grädde på moset var Jonas på jobbresa den dagen. Världens sämsta födelsedag som jag fick ett gravidhormonellt sammanbrott över dagarna efter och som Jonas räddade upp med god middag, presenter och blommor helgen efter. Revansch 2016?

Vad fick dig att må bra?  Min familj.

Vem saknade du? Mormor. Mamma, pappa och min syster då vi inte setts och hörts på länge.

De bästa nya människorna du träffade? Moas kompis Emmas familj. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar