lördag 26 december 2015

Jul 2015

Ja, inte räknas den som en av våra bättre jular direkt. Arvid var fortfarande hängig och sov otroligt dåligt även denna dag, precis som de tre dagarna innan. Jag hade feber dagen innan, men efter en tidig kväll och en man som tog allt nattstrul vaknade jag rätt pigg på julaftonsmorgonen och med alvedon i kroppen mådde jag rätt bra hela dagen. Moa däremot kraschade igen och sov i stort sett 13:30-21, med undantag för 1,5h vaken tid då tomten kom. Hon öppnade ett paket och sen gick hon och lade sig igen. Klagande över att vara sjuk och vilja bli frisk. Älskade unge! Vi andra åt julbord och efter att Arvid somnat vid 19-tiden lekte vi julklappsleken, försökte känna att det var julafton och åt julgodis. Väldigt konstigt att gå igenom nästan hela dagen utan Moa! Det är ju framförallt henne och Arvid man vill ge en mysig dag och så sov hon i stort sett bort den.

Kl.21 vaknade hon dock som en ny tjej, åt lite makaroner med smör och sen öppnade hon ett gäng julklappar innan energin tog slut igen och hon somnade för natten kl.23. Då kom hostan som vägrade ge sig och vid 1-tiden hostade hon till hon kräktes. Då tog farmor henne i famnen sittandes i soffan och där sov hon till kl.5 då hon flyttades över till sin säng där hon sov till kl.8. Tack för att du tog det nattpasset, farmor! Det var vi otroligt glada över att slippa!

Igår vaknade jag med feber igen, men Moa var hur pigg och glad som helst och Arvid piggnar också på sig lite för varje dag. Så vi fick göra som i USA och öppna julklappar på juldagen detta år. Eftersom allt annat också blev fel passade det väldigt bra. Barnen fick så många och så fina julklappar! Mycket kläder (Välbehövligt! Speciellt till Arvid som snart byter storlek och vi helt saknar kläder till honom from den) och en hel del leksaker. Bra med mycket sysselsättning till kommande långledighet, för nu blir det ingen förskola förrän efter Thailand. Jag orkar inte med någon fler sjukdomshärva innan vi ska iväg. Vi måste lägga krutet på att komma ur den vi är i nu.

Så, ja, så var vår jul. Ingen underbar julafton eller julhelg precis, men vi tog oss genom den och lider inte av att det blev som det blev såhär i efterhand.

Idag har vi lekt med nya julklapparna, Moa var ute med farmor, farfar och pappa och nu ikväll var jag på en lugn promenad med Cecilia. Superskönt trots min täppta näsa, torra hosta och hesa hals. Några minusgrader, månsken och stjärnklart. Och frisk luft.

Jag har futtiga två bilder från julhelgen på mobilen. Det säger nåt om min energinivå de senaste dagarna. Vi börjar med en på mig och världens gladaste och goaste unge

Och här öppnar vi julklappar kl.22 på kvällen. Inte direkt enligt plan, men på nåt sätt väldigt mysigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar