tisdag 13 maj 2014

Våren som tog paus

Vädret har inte varit på topp på sistone, men vardagen rullar förstås på ändå. Vi jobbar och lever livet på förskolan och under helgen hängde vi först med morbror Itte hela lördagen och Ie (=Vide) m fam hela söndagen. Mysigt!

Imorgon väntar en arbetsdag i Kista innan jag ska rejsa hem för att hämta på förskolan då pappan är på kvällsaktivitet med jobbet. Ska bli mysigt! Saknar att få vara den som hon får springa leende mot och slå armarna om efter en heldag med sina kompisar. Så när jag väl rycker in är det med glädje. Sent på kvällen kommer sen faster som ska stanna över helgen. Värmen ser ut att vara på väg tillbaka och tillsammans med andra inplanerade trevligheter kommer helgen bli toppen!

Och så ett bildregn på det:

Moa och morfar har springtävling på Kallax innan avresan.

Väl hemma var det någon som blev glad över att få återse sin älskade "dit" (=gris)

Moa pratar så mycket nu! Nya ord forsar ur den lilla munnen och det är så kul! Ganska många ord heter dock samma på Moa-språk och det sätter mamman och pappan på prov ibland, men vi provar oss fram och tillslut hittar vi rätt. Vid ett tillfälle då "dit" användes provade jag både gris, ris, sitt och kex innan jag tillslut träffade rätt med fisk.

Pratandet fick en ny innebörd när jag en kväll sa till Moa att hon skulle komma och sitta i soffan med mig och äta vällingen och fick svaret: "Nä. Inte ha mamma." Och satt sen snopen kvar själv i soffan medan Moa gick och satte sig på myskudden...

Moa och pappa bygger Lalla (=nallar)

Det var inte bara jag och Jonas som kände av att Moa hade vaknat en gång i timmen hela natten när det imorse var dags att äta frukost och gå till jobb och förskola. Älskade kaninen heter "din" och nappen heter "bapp".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar