tisdag 2 december 2014

Julkalender och julgran

Igår var det preimär för årets paketkalender! (Nej, den är inte komplett än. Jag jobbar på det.) Moa har ju av uppenbara skäl inte hunnit inse att hon får öppna ett paket om dagen riktigt än, men blev glad över att få öppna ett paket och över att hitta ett par fleece-byxor där i. De åkte på med en gång, men sedan av igen efter en stund. ”Dom är mjuka. Och jättevarma!” blev omdömet.

Efter paketöppning klädde vi faktiskt granen. Toktidigt, ja visst! Men eftersom vi åker bort långt innan jul och vill hinna njuta av vår fina gran innan den ska plockas ner igen så fick det bli så. Moa tyckte det var jättekul att hänga upp kulorna. Så roligt att när alla kulorna var upphängda så plockade hon ner några av dem för att få hänga upp dem igen. Så bara av den anledningen var det lätt rätt beslut att ta fram den redan nu. Att alla kulor hängde i samma höjd och på ungefär samma grenar när hon var klar gjorde inget. Hon var så stolt och vi också. Som den hemska mamman jag är förstörde jag dock hennes skapelse när hon hade somnat, så nu hänger kulorna lite mer jämt fördelat över granens grenar. Hon verkade faktiskt inte märka det i morse, utan blev överlycklig över att se granen igen och att få tända den (sen blev hon jätteledsen när jag släckte den när det var dags att åka till förskolan, så det var ju mindre kul). Julen är verkligen barnens högtid och allt blir så mycket roligare när vi får upptäcka julen igen genom Moas ögon.

Bildbevis på julstämningen hos familjen Westman


Snart finns det äntligen gardiner i detta jättefönster. Egentligen tycker jag det är rätt fint utan gardiner, så hade det inte varit för insynen från alla grannar så hade vi nog hoppat över dem helt, men nu känns det skönt att kunna skärma av lite.

Vid middagsbordet igår sjöng Moa både vinterversionen av Imse vimse spindel, ”Tipp tapp” och ”Luciasången”, så att det övas inför förskolans luciauppträdande om dagarna råder det inget tvivel om!

Imse vimse spindel i vintertappning var förresten ny för mig och Jonas, så ifall det är fler som undrar vad jag pratar om kommer här hela texten, 100% baserad på Moas framförande:

Imse vimse spindel
Skulle äta gröt
Ramla ner i mjölken
Usch vad han blev blöt
Klättra uppför skeden     
Torka sig och sa
Jag vill inte ha
någon mera gröt idag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar