måndag 8 december 2014

Pepparkaksbak och julklappsinköp

Även denna helg gick rasande fort och det är nu måndag morgon igen. Efter att ha varit på jobbet sen 7 tar jag en välbehövlig liten rast och skriver lite här.

Vi hade ju som sagt farmor och farfar på besök, så veckan avslutades med ledig fredag för Moa och middagen serverad när jag och Jonas kom hem från jobbet. Fredagslyx! På lördagen fick vi sovmorgon och efter en lång frukost bakade vi pepparkakor och pepparkakshus. Moa tyckte det var väldigt roligt att trycka ner formarna, men hade absolut noll tålamod att vänta på att degen blev kavlad nog tunn utan ville helst trycka direkt på deghögen. Två plåtar pepparkakor och ett pepparkakshus blev i alla fall slutresultatet.

Pepparkakorna och huset i delar

Moa bakade morfar, mormor och Nikko. Nikko är inte gjord med form, utan en sån där mellanbit man river lös och som Moa sa var en hund, så vi gräddade den också. Inte förrän efteråt såg vi andra att det faktiskt liknade en hund. Synd att Nikko inte är en långhårig terrier, då hade det varit en riktigt bra avbild.

Efter middagsvilan fräschade vi till oss lite och promenerade in till stan. Två julklappar inhandlades och en trevlig shoppingrunda avslutades med lite nödhandling inför söndagsfrukosten innan vi infann oss på restaurang Basilico. Moa var på strålande humör och denna gången åt hon av maten och febern höll sig borta. Det blev alltså en lite mer avslappnad kväll än när vi åt på restaurang med morfar och morbror för två veckor sedan. Kvällen var trevlig och maten var god. Jag åt stekt lax med pasta i vitvins- och saffranssås. Hade i ärlighetens namn förväntat mig lite mer smak på såsen, men rätten får godkänt ändå.

Igår hann vi inte så mycket mer än avverka andra adventsfrukosten, bygga ihop pepparkakshuset och leka hemma innan det var dags för farmor och farfar att åka mot flygplatsen. Tänk vad några dagar kan svischa förbi fort! Efter middagsvilan åkte vi till Gränby C och veckohandlade och bockade av ytterligare två julklappar från listan. Så skönt! Inte många kvar nu. Jag glömde min plånbok på en hylla på Lindex barnavdelning och kom inte på det förrän någon timme senare. Fck då veta av personelan att den var upphittad av en person som lämnat sitt telefonnummer. Jag ringde upp och personen fanns kvar i byggnaden så vi kunde mötas upp och jag få tillbaka plånboken. Den lättnaden alltså. Tack du snälla människa!

Man kan behöva energipåfyllning i julklappsshoppingen, så vi tog med några pepparkakor till Gränby. Här är Moa redo att hugga in på en älg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar