fredag 19 december 2014

Polkagrisar och barnmorskan

Det är tvära kast denna vecka. I tisdags hade vi avdelningsmöte och -aktivitet med Kistagänget som jag också tillhör. Aktiviteten var polkagrisbakning och det var verkligen jättekul! Svårt också såklart. Men väldigt roligt.

Butiken som höll i eventet var supermysig.

Vi delades upp i två grupper som fick välja varsin smak på sina polkagrisar. Vi valde saltlakrits och den andra valde viol. 


Violstänger på gång


Instruktören hanterade degen när den var som varmast, blandade i smak och färger så att den blir randig och sen fick vi varsin bit som sedan skulle bli 8 polkagrisstänger. Man skulle vrida och dra ut degen på längden och sen rulla den jämn innan man upprepade proceduren. Lättare sagt än gjort kan jag lova, men trots att mina 8 stänger har lite varierande tjocklek är jag ändå hyfsat nöjd. 

Mina saltlakritsstänger

Jag hade gärna provat göra om det en gång till, men tyvärr fick man inte det. Jag hade ärligt talat kunnat vara där hela kvällen och prova göra olika typer av polkagrisar om jag hade fått. Det väntande julbordet kändes inte alls lika spännande :)

Julbordet åt vi på en båt som utgick från slottet och sen körde en tur i Stockholms inre skärgård. En jättetrevlig kväll, men ärligt talat så är utsikten inte så mycket att titta på en regnig kväll i december. Mest kolsvart, så för den delen hade vi lika gärna kunnat äta på en vanlig restaurang. Vi hade hursomhelst en jättetrevlig middag och kväll, ända till en otroligt dålig trubadur började spela alldeles för hög musik och möjligheten att prata med varandra försvann. Så sista halvtimmen satt vi mest och stirrade ut på ingenting och väntade på att komma i land. En väldigt snopen avslutning på en toppeneftermiddag/kväll.

Igår var det äntligen dags för barnmorskebesök, mäta magen och lyssna på hjärtat. Blodprov togs också. Magmåttet var 22,5cm, 1,5cm större än i samma vecka med Moa. Så jag hade rätt i att den är större den här gången, men fel i hur mycket större. BM tror att jag kommer att följa samma kurva som förra gången, bara att magen kom upp i den kurvan lite snabbare den här gången. Vi får väl se om hon har rätt.

Bebisens hjärta tickade på med 148 slag i minuten och precis som sin syster ville den inte acceptera vad som helst utan gav både instrumentet och barnmorskan några buffar.

Mina värden var också bra. Alla förutom järndepåerna som är för låga. Jag måste helt enkelt få i mig mera järn så jag ska försöka få i mig några järntabletter emellanåt igen. Kommer även att vara flitig med leverpastejsmackor (bra såhär i juletider), broccoli, spenat och multivitamintabletterna och hoppas det kan kompensera att magen helt enkelt inte klarar av för täta intag av järntabletter.

Idag är sista arbetsdagen innan ett mycket efterlängtat jullov. Hela familjen får vara ledig ända till 7 januari. Så skönt! Stressnivån har varit hög hela förra veckan och denna, men idag känner jag faktiskt att jag ligger i fas med vad som måste bli gjort. Känns väldigt bra. Lämnade Moa på förskolan imorse och fick veta att de också kommer att ha en väldigt mysig och lugn sista dag innan jullovet då de på 8 pedagoger skulle ha 12 barn :)

Ikväll och imorgon ska lägenheten städas och väskorna packas och tidigt på söndag morgon åker vi mot arlanda. Flyget går kl.8, så det får nog bli frukost i bilen om vi ska hinna fram i tid...

1 kommentar:

  1. Vore kul att ses om ni ska upp till ökx:) var ju ett tag sen sist/Malin

    SvaraRadera