måndag 9 december 2013

Mitt 2013

Gjorde du något 2013 som du aldrig gjort förut? Ja. Massa saker. Slutade amma. Började jobba efter föräldraledigheten. Reste till Thailand med barn. Flyttade till en lägenhet med tvättmaskin och många rum...

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? Japp! Till exempel kom världens sötaste lilla Alice till världen i maj. Sen föddes en radda andra bebisar också, men de flesta in som nr två i barnaskaran och därmed var ju de föräldrarna redan föräldrar...så att säga.

Vilket datum från år 2013 kommer du alltid att minnas? Det får nog bli Moas 1-årsdag.

Vilka länder besökte du? Spanien och Thailand.

Vad spenderade du mest pengar på? Lägenheten. Den i sig och sen saker till den. Thailandsresan kostade ju också en del pengar.

Största misstaget? Att vi inte hann med att träffa mina föräldrar alls under hösten. Just nu saknar jag dem så att det gör ont och det känns som att det är flera ljusår till vi får ses (27/12). Jag hoppas den här längtan lugnar ner sig tillfälligt åtminstone över själva julhelgen. Annars kommer den bara att bli en transportsträcka och det vore ju trist.

Gjorde någonting dig riktigt glad? Tjejhelgen vi hade i Trosa i höstas. Den lever jag på än.

Saknar du något från år 2013 som du vill ha år 2014? Mer tid för mig själv. Jag är otroligt dålig på att prioritera mig själv och jag måste bli bättre på det. Fler sovmorgnar vore inte heller så dumt. Sen vill jag träffa min familj regelbundet, minst varje månad och helst varje vecka...men det lär inte hända.

Vad önskar du att du gjort mindre? Haft ångest över saker som jag ändå inte kan påverka.

Vad gjorde du på din födelsedag 2013? Ingenting. Jag bestämde mig för att inte ha nåt firande eftersom jag fyllde på en måndag och fick för mig att  31 inte är nåt att fira egentligen. Jag ångrade mig redan samma dag. Fy vilken tråkig dag det blev! Ens födelsedag är ju ens egna dag då man ska bli firad och få känna sig lite speciell och uppvaktad. Jag kommer aldrig att ignorera min egen födelsedag igen och jag kommer nog inte att låta Jonas göra det heller, även om han vill.

Vad fick dig att må bra?  Min familj och mina vänner. Träning. Den lilla jag lyckats ta mig tid till.

Vem saknade du? Mina föräldrar. Det är faktiskt värdelöst att ha dem 100 mil bort och jag känner hur det råkar genomsyra hela den här listan...men det struntar jag i.

De bästa nya människorna du träffade? Cecilia och Henrik. Egentligen träffades vi redan under 2012, på föräldrautbildningen, men det är under 2013 som vi har lärt känna varandra.

Mest stolt över? Moa. Vilken alldeles fantastiskt underbar liten människa vi har skapat. Den finaste på denna jord!

Vad tänker du göra annorlunda nästa år? Jag hoppas att jag kommer att prioritera min egen tid lite mer. Sen kommer även dagis/jobb-pusslet att starta och det är verkligen något som blir annorlunda mot allt annat vi har upplevt!

Slutsats: 2013 har varit ett väldigt bra år. 2012 var snäppet häftigare eftersom jag födde barn då och världen som jag kände till förändrades för alltid. Men att få se den lilla bebisen växa upp är också en otrolig upplevelse, och det bästa med den resan är att den bara har börjat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar