torsdag 6 februari 2014

Födelsedag och första magsjukan

Sen sist så har vi haft moster på besök och varit på släktmiddag i Täby. Jag har hunnit fylla år och Moa har åkt på sin första magsjuka. Fullt upp med andra ord!

Moster kom förra fredagen och åkte idag. Kul med besök! Min födelsedag var bra. Jobbade, fick semla på avdelningsmötet (vi får alltid fika så det var inte för att det var min födelsedag, även om jag gärna vill tro det), hämtade Moa på dagis, fick god middag och fikade sen tårta och kakor med min lilla familj, bror och syster. Fick fina presenter och somnade nöjd och glad. Hade bjudit några vänner också, men diverse sjukdomar och föräldramöten satte stopp för det. Istället hade vi tänkt ses under helgen, men det blir ju inte av nu.

Imorse åkte Jonas på jobbresa till Tyskland över dagen och kommer inte hem förrän vid midnatt och då passar Moa på att få sin första magsjuka. Woho! När jag hämtade en nykräkt Moa på förskolan fick jag veta att fyra andra barn och en pedagog från avdelningen redan var hemma och kräktes, så att vi åkte dit kom därför inte som nån större chock. Hade dock uppskattat att få veta detta redan när jag lämnade henne i morse, för då hade jag helt enkelt tagit med henne hem igen och struntat i att åka till jobbet. Men men, det är väl bara att acceptera att det här är vardagen numera. Eftersom magsjuka smittar nåt kopiöst tänker jag stanna hemma från jobbet imorgon oavsett om jag blir sjuk eller inte. Moa blir hemma också såklart och även Jonas som får kompensationsledigt pga lång dag idag. Tjuvstart på helgen helt enkelt. Sen får framtiden utvisa om vi ska spendera den i badrummet eller om vi får göra nåt roligare.

Lilla skruttan sover nu och har gjort så sedan 18:40. Hon somnade i min famn i soffan efter att ha ätit en deciliter välling (vågade inte ge mer). Vällingen har fått stanna hittills, så även om den förmodligen kommer upp under natten borde hon ha hunnit tillgodogöra sig lite av energin som finns i den innan dess, så det känns bra. Läskigt det där med uttorkningsrisken tycker jag! Så att vällingen har fått stanna är ett steg framåt från i eftermiddag. Då gav jag henne en matsked vatten och sen kräktes hon fyra gånger inom 45 minuter. Det var inte så kul.

Nu ska jag äta en smörgås, har inte ätit mer än en kopp yoghurt sen kl.11 idag. Matlusten har inte direkt varit på topp. Sen ska jag krypa upp i soffan och vänta på att magsjukevirusarna hittar till mig också. Oj vad jag ser fram emot det här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar