söndag 21 juli 2013

Moa 1 år!

Igår firade vi Moas första födelsedag. Vår lilla tjej är nu 1 år gammal....sjukt! Födelsedagen blev en rätt stillsam, men mycket mysig historia. Två gammelfastrar, extra-gammelmormor och grannfru Ann-Marie, morbror och mormor var här i Nybyn och åt marängtårta, drack kaffe, lekte med födelsedagsbarnet och gav henne finfina presenter. Morfar blev fast i jobb hela långa dagen. Inte riktigt enligt plan, men så är livet ibland. Vi firade med tårta idag istället. Eftersom bara min familj kunde närvara på den riktiga födelsedagen blir det naturligtvis ett kalas i Övik också när vi kommer dit. Rättvist ska det va!

Då hoppas jag verkligen på bättre väder! Att fira sin födelsedag i slutet av juli borde innebära värme, solsken, jordgubbstårta, utomhuskalas och lek på gräsmattan...men nej då. Inte i Överkalix i år iallafall. Jordgubbstårtan (en jättegod marängvariant som mormor stod för) var det enda vi fick bocka av. Resten då? Ja, jag undrar om temperaturen ens orkade över 16 grader och nåt solsken var det absolut inte tal om :( Måste erkänna att det tog död på lusten att fixa och dona...jag hade betydligt högre ambitioner för vad som skulle förberedas osv, men strök grejer eftersom ju närmare dagen vi kom och desto envisare det dåliga vädret visade sig vara. Nu tror jag inte att Moa misstyckte ändå, för hon var strålande glad och vår alldeles egna lilla sol hela dagen, så det är egentligen bara dumt att jag ältar det här så. Men det där perfekta, det är väl det vi högpresterande förstagångsföräldrar sysslar med? ;) Så, förhoppningsvis tar vi revansch på vädret om en vecka så att vår älskling (och mamman) får sitt solskenskalas.

Moa fick smaka tårta för första gången på sin 1-årsdag och det var med ett mycket skeptisk min hon svalde första tuggan, men hon petade i sig hela sin pyttelilla bit och även om hon verkligen inte ville ha mer när den var slut så tror jag att det blev lite godare för varje bit som slank ner :)

Bilder kommer när vi är hemma vid vår egen dator igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar