tisdag 20 januari 2015

Och så graviditeten

Den här bloggen startade för att nära och kära skulle kunna följa graviditeten, väntan på Moa och sen Moas utveckling och så har den fortsatt. Det är därför den finns. Men nu när lillebror är på väg borde väl bloggen delas mellan dem? Det har inte riktigt blivit så hittills, förmodligen för att det inte finns så mycket att berätta om graviditeten. Den flyter på precis som den ska, och även om jag inte har några större krämpor så har nedräkningen börjat. För det är inte smidigt att vara gravid småbarnsmamma. Det är inte smidigt att vara höggravid heller. Vissa kvällar gör hela bäckenet ont, ryggen gör ont och det går för allt i världen inte att varken sitta eller ligga bekvämt i soffan även om jag pallar upp med en kudde på varje sida. Det hela toppas ofta med att jag även får andnöd när jag lutar mig bakåt för mycket. Just nu står magen rakt ut från kroppen, så om den skulle kunna sjunka ner lite så kanske just det där problemet försvinner? De strålande smärtorna är nog bara att stå ut med i 11 veckor till. Som tur är har jag nästan aldrig ont någonstans på dagtid, utan det är på kvällen det kommer.

Lillebror växer också som han ska. Iallafall om man ska gå på magmåttet hos barnmorskan. I fredags mättes magen till 27cm och gick därmed om storasyster i tillväxthastighet och storlek. Det skiljer enorma 1 cm mellan kurvorna. Barnmorskan gissar på en vikt nånstans mellan 3,2 och 3,5kg.

Mitt järnvärde hade gått upp, så alla julens leverpastejmackor (nåt måste ju ersätta laxen!), de sporadiska niferex-tabletterna, broccolin och gravidvitaminerna har alltså hjälpt. Så skönt!

Vi avslutade barnmorsketräffen med att boka in alla kvarvarande träffar. Det är inte många! Vi bokade även in en träff 9 april (6 dagar efter beräknat datum). Barnmorskan undrade vilken tid jag ville komma den dagen. Jag sa att hon fick välja. Den kommer ändå att avbokas eftersom jag har tänkt föda barn långt innan dess och då behövs ju inget möte :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar