onsdag 28 januari 2015

Förberedelser

Igår följde Anki med mig till förskolan för att hämta Moa och därmed startade projekt Förberedelse inför förlossningen. Känns helt galet att vi är så nära att det är dags att ta tag i såna här bitar! Tanken är alltså att Moa ska vänja sig vid att Anki kommer och hämtar och följer med henne hem och Anki ska lära sig hämtningsproceduren och lite hur eftermiddagarna ser ut här hemma, ifall det blir så att bebisen kommer precis så att Jonas inte kan åka iväg och hämta Moa själv. Hur vi gör om förlossningen håller på halva natten vet jag inte. Vi har inte pratat om det, men om Jonas inte kan åka hem och sova med Moa så måste ju någon annan vara med henne då. Antingen får väl Anki stanna här och lägga Moa eller så får någon ej ännu utvald person komma och byta av henne. Vi får se!

Vi har ju morbror, Vides familj och andra vänner och grannar att ta hjälp av också, men att komplettera med Anki är toppen! Hon har ett flexibelt jobb och inga småbarn att tänka på, så hon kan ju lättare lägga om kvällens planer än vad en småbarnsfamilj eller Nisse som jobbar så långt bort kan göra. Om allt startar på natten har vi fått lova att vi kommer och väcker nån av grannfamiljerna och så kommer nån av dem och sover på vår soffa till det blir morgon och de kan ta Moa till förskolan samtidigt som de tar dit sitt barn. Det är när man summerar allt det här som man inser vilka snälla människor vi har runt oss. Tack vare dem ska vi nog fixa det här trots att våra föräldrar bor så långt bort. Men ja, jag börjar nog bli lite nervös nu...

Vecka 31...tänk att det ligger en sån här liten en i min mage:


Enligt Babyvärlden.se väger lillebror nu 1600g och är 36cm lång. Och just nu kan jag se ett knä eller en fot åka runt och hela magen rör sig fram och tillbaka. Livets mirakel. Minst sagt! Och jag är så nyfiken på vem han är och hur han ser ut! 65 dagar kvar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar