fredag 17 oktober 2014

Ett hej från oss

Ännu en vecka har passerat. Moa har hunnit ha gruppfotografering på förskolan, Jonas har hunnit vara sjuk tisdag och onsdag och sen bli frisk igen, jag har hunnit äta middag med Cecilia och ikväll ska Jonas iväg på aw med gamla Umeå-kompisar. Jag och Moa hoppas få sällskap av morbror, men vi får se hur det blir.

Igår morse lämnade jag för en gångs skull på förskolan, så när jag sa till Moa att det var dags att gå och äta frukost kröp hon ner under mitt täcke och sa ”Nej mamma. Jag måste sova lite mera först.” Det var dock enbart bus i blick så sova var det inte tal om, bara lite mera morgonmys i mammas och pappas säng.


Vid lämningen fick jag veta att det var gruppfotografering den förmiddagen. De skulle fotas utomhus, så jag var verkligen nöjd över att jag kvällen innan hade glömt att torka av Moas jacka som var katastrofalt smutsig efter onsdagens utflykt…fröken sa dock att det var fler föräldrar som hade reagerat lite likadant och förklarade att det är LiCas filosofi att ta ”naturliga” gruppbilder oannonserat för att inte stressa föräldrar att tvätta/fixa/göra barnen extra fina. Det tänket respekterar jag, och mer naturligt än såhär kan det nog knappast bli ;)

De har även gjort ställningstagandet att inte anlita en professionell fotograf, utan de tar bilder själva med en systemkamera som förskolan äger. De tar bara gruppbilder och inga individuella bilder alls. Gruppbilden mailas sedan ut till alla barn och sen är det upp till var och en att framkalla om man vill. Det är ett sätt som sparar mycket pengar både åt förskolan och åt föräldrarna. Visst är det lite trist att inte få det där dagisporträttet, men å andra sidan skönt att slippa få det i 500 kopior i olika storlekar och betala rätt mycket pengar för det. Det är ju inte så att vi saknar foton på Moa direkt.

I onsdags gjorde vi en vegetarisk paj till middag. Den var fylld med spenat, lök, trattkantareller och en äggstanning med västerbottensost. Verkligen jättegod och absolut något vi kommer göra igen. Moas blodsocker rasade tyvärr fullständigt innan pajen ens hade åkt in i ugnen, så vi räddade hennes kväll med makaroner och köttbullar. (Så går det när de vill vara snälla och ge smoothie till mellis på förskolan. Alla barn älskar det, utom Moa som vägrar smaka.)

Pajformen är från Le Creuset och en bröllopspresent från Jonas föräldrar. Stor och bra. Jag gillar att kanterna är lite högre än på våra andra formar, för mina pajfyllningar har en tendens att fylla pajskalet till max... 

Imorgon får vi finbesök från Sollentuna av Alex, Sylvia och Justin. Det ska bli mysigt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar