torsdag 2 oktober 2014

Man ska inte lova för mycket till en 2-åring

Igår hade vi middagsbesök av Cecilia, Henrik och Vide och när de hade åkt fick vi för oss att bygga ihop Moas säng. Hur många skruvar kan det vara liksom? Svar: Många! Det tog på tok för lång tid, så vi fick snällt ta tillbaka vårt löfte om att Moa äntligen skulle få sova i sin nya säng den kvällen. Istället lade jag ner henne i spjälsängen där hon tittade på mig med sina stora ögon, tog tag i en spjäla och sa ”mamma, jag vill ta bort pinnarna!”. Som sagt, hon är redo. Jag förklarade att hon fick sova i lilla sängen en gång till och att hon imorgon ska få sova i den nya, stora sängen utan pinnar. Fick till svar ”Jag vill inte ha pinnarna” och efter att ha bekräftat ännu en gång att pinnarna är ett minne blott imorgon så somnade hon sött i sängen. Tänk att igår var sista gången jag nattade henne i hennes spjälsäng. Att hon ikväll ska få krypa upp själv i en stor säng och att vår bebis inte längre är en bebis även i denna aspekt. Vår lilla stjärna som blivit så stor!

Vi avhandlade även farmors ankomst igår innan läggdags. Vi förklarade att Moa måste sova först och att farmor är här när hon vaknar. Moa sov i vår säng från kl.5 och jag gick upp kl.6. Vid 6:30 vaknade Jonas av att Moa satt och klappade honom på armen och när han öppnade ögonen sa hon ”Farmor är här nu”. Som hon har längtat! Eller det har de gjort båda två i och för sig, så idag får farmor hämta Moa efter sovstunden och imorgon ska de umgås hela dagen och Moa får långhelg från dagis.

På lördag är det min och Jonas årsdag och då har farmor erbjudit sig att ta Moa hela dagen. Vår plan är att göra lite ärenden på stan, äta middag på restaurang för presentkort vi fick när vi gifte oss och kanske även gå på bio. Ska bli så mysigt! Det är inte ofta vi gör något bara vi och det känns verkligen att det var längesen sist nu, så det här har vi sett fram emot länge. Farmor och Moa har absolut inget emot att umgås utan oss heller, så det är liksom win-win med hela grejen. Perfekt.

Men än är det inte helg. Än är det bara torsdagsmorgon och två arbetsdagar att klara av. Hej och hå!

Avslutar med några bilder från Lady Gaga-konserten, som för övrigt var bra. En riktig show där det hände allt möjligt precis hela tiden




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar