måndag 27 oktober 2014

Graviditetsstatus

Idag vabbar jag med en Moa som har höstblåsor. Förskolan sa "stanna hemma till blåsorna torkat", men en pappa som bor i samma hus som oss sa att deras kille hade varit på dagis hela tiden han haft blåsorna och det hade även andra barn, så där kom ju förklaringen till att Moa fick det, men varför ska vi vara hemma när det är andra barn med blåsor på förskolan? Märkligt att de gör olika..? Hon är precis lika pigg och glad och lekfull som vanligt och verkar inte ett dugg sjuk.

Nåja, nog om det. Moa sover så nu tänkte jag summera den pågående graviditeten lite på ett högst spontant, oorganiserat och ogenomtänkt sätt. Here we go:

V.18 nu. Illamåendet gav med sig i v.16 efter 5-6 veckor av ätande varannan timme för att inte kräkas. Med Moa var illamåendet diffust och konstant, men den här gången har det kommit i vågor och då ordentligt och och påmint väldigt mycket om magkatarr. Det enda som hjälpe var att äta. Mat eller smörgås. Frukt hjälpte inte. Moa nöjde sig med frukt och gärna apelsiner, men den här bebisen vill ha riktig mat :)

Sen har vi tröttheten. Jag har varit så himla trött! Hämtat Moa, lagat middag, hanterat situationen till Jonas kommit hem och sen totalt loggat ut och låtit han ta hand om resten medan jag legat i soffan och kämpat mig vaken till 20-tiden då jag gett upp och gått och lagt mig. Jag har alltså inte varit en särskilt social fru på sistone, men som tur är har jag en man som är fantastisk och tar allt som har med Moa och hemmet att göra utan att blinka. Och som tvingar mig att ligga kvar i soffan och vila istället för att hjälpa till. Tröttheten har lagt sig lite, så även om jag fortfarande är trött är det ingenting mot hur det har varit.

Magen växer, men om den följer Moas kurva vet vi inte än. Har inget besök hos barnmorskan förrän precis före jul, men då kan vi börja jämföra måtten. Om vi skulle känna för det. Den lilla parveln som bor där inne ger sig till känna då och då med små buffar som äntligen även känns utanpå magen och den är framförallt aktiv på kvällen. Sen är det ju strunt samma hur stor magen är jämfört med förra gången, så länge bebisen i den mår bra :)

Ja...det var allt för nu, för nu har den blivande storasystern vaknat :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar