onsdag 18 februari 2015

Vänta barn igen-träff

Idag spenderade vi förmiddagen på barnmorskemottagningen och en Vänta barn igen-träff. Den var bra. En psykolog var där och pratade om syskonrelationen, hur det blivande storasyskonet kan tänkas reagera på nytillskottet, vad man kan tänka på innan bebisen kommer och såklart när den har kommit för att underlätta för storasyskonet. Mycket matnyttigt fick vi med oss faktiskt. Det viktigaste tyckte jag var att vi ska komma ihåg att den stora inte alltid vill eller måste vara stor. De behöver fortfarande få vara små och behandlas som de små barn de är, med närhet, uppmärksamhet och såklart kärlek och kramar. Sen pratade vi även om förlossningen, smärtlindring osv och på en sekund blev allt väldigt verkligt. Fokus var på att andra förlossningen kommer att gå så mycket fortare och bli intensivare än den första....och ärligt talat, blir det så för mig vet jag inte hur jag ska varken orka eller hinna med. Men det löser sig. Ut kommer bebisen på nåt sätt :)

Hade även barnmorsketräff innan gruppträffen. Allt ser bra ut. Magen växer, men hade halkat ner ett pinnhål. Inget att hänga upp sig på då den även förmodligen sjunkit ner lite, för bebisen är numera ruckbar! Jag hade gått upp några kilo till, vilket barnmorskan var nöjd över. Och jag med antar jag då. Det är inget jag märker av på kläder, mer än över själva magen, så det är väl där kilona sitter antar jag. När vi ändå var där passade jag på att fråga om en jobbig klåda jag har fått på sistone. Det kliar på underarmar, tårna, insida lår, uppe PÅ öronen, bakom öronen och ner på halsen. Det känns som soleksem ungefär. Sådär så att om man ens rör vid området när det kliar så börjar det tokklia jättemycket och man bara kan inte sluta. Skitjobbigt. Speciellt på öronen och tårna...mycket märklig känsla. Fick då veta att det tydligen är ganska vanligt med graviditetsklåda och att det så länge det inte kliar på handflatorna eller under fötterna inte är någon fara. Jag blev rekommenderad att ta tavegyl när attackerna kommer, så jag ska köpa hem sånt. Kliandet började för en vecka sedan och har kommit och gått sedan dess. Oftast på morgonen och kvällen.

Dagarna rullar på och antalet dagar kvar till bf minskar utan att man tänker på det. Antalet dagar kvar att jobba har jag dock stenkoll på. Märkligt ;)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar